Inkomensvoorzieningen en corona
Op deze pagina vindt u informatie over de (gewijzigde) dienstverlening van Werk en Inkomen, Minimaregelingen en Schuldhulpverlening.
Sociaal Loket
De gemeente werkt momenteel voor alle dienstverlening aan de balie op afspraak. Bel telefoonnummer (0297) 38 75 75 om een afspraak te maken. Heeft u last van een verkoudheid, hoesten of koorts? Kom dan niet naar het raadhuis en stel uw afspraak uit of regel het digitaal als dat mogelijk is. De wachttijd bij de telefooncentrale van het Klantcontactcentrum is langer dan gebruikelijk. De gemeente vraagt hiervoor uw begrip.
U kunt ook een e-mail sturen naar sociaalloket@aalsmeer.nl, bij voorkeur met uw telefoonnummer vermeld.
Werk en Inkomen
U ontvangt momenteel een uitkering van de gemeente Amstelveen
U kunt contact opnemen met uw klantmanager zoals gebruikelijk.
Uw inkomen valt weg en u bent GEEN zelfstandige
Als u een uitkering wilt aanvragen, dan kunt u dit per e-mail aangeven bij klantmanager@amstelveen.nl.
De intake die normaal gesproken op het Werkplein wordt gedaan, gebeurt nu telefonisch. Het is dus belangrijk dat u een telefoonnummer in uw mail vermeldt.
Als na het gesprek blijkt dat er mogelijk recht is, wordt u geïnformeerd dat u de volgende dag langs kunt komen, tussen 10.00 uur en 11.00 uur, op het Werkplein. Een of twee collega’s zijn daar dan om u te identificeren. U moet een geldig legitimatiebewijs (ID of paspoort, geen rijbewijs) tonen. Indien u een partner heeft, moet u zich beiden legitimeren. Alleen laten zien is voldoende. Wij maken er geen kopie van (fysiek contact beperken).
Vervolgens krijgt u een aanvraagpakketje mee en kunt u alle papieren bij elkaar zoeken.
De aanvraag kan daarna ingeleverd worden.
Uw inkomen valt weg en u bent zelfstandige
Bent u een zelfstandige, stuur dan een e-mail naar bbz@aalsmeer.nl. Zie ook de uitgebreide informatie op de pagina Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers.
Regelingen voor inwoners met een laag inkomen / Onvoorziene kosten
Meer informatie over ondersteuning aan inwoners met een laag inkomen kunt vinden op de pagina Voorzieningen minima.
Dienstverlening Team minimaregelingen
Vanwege de omstandigheden is het mogelijk dat de wachttijden voor aanvragen voor bijzondere bijstand en minimaregelingen langer zijn dan dat u van ons gewend bent. We doen ons uiterste best om spoedeisende zaken zo snel mogelijk te behandelen.
Komende weken wordt er door ons bij het ontvangen van een aanvraag geen ontvangstbevestiging verstuurt. U kunt ervan uitgaan dat de aanvraag is ontvangen en in behandeling wordt genomen. Voor vragen zijn wij telefonisch bereikbaar.
Mensen die door de huidige omstandigheden problemen ervaren, kunnen telefonisch contact opnemen met het Amstelveenloket. Wij doen ons best om samen naar een oplossing te zoeken.
Schulden/schuldhulpverlening
Algemene informatie over schuldhulpverlening vindt u op de pagina Schuldhulpverlening.
Intakegesprekken
Het oppakken van nieuwe intakes is voorlopig beperkt mogelijk. Wij maken hierbij de afweging op basis van capaciteit en spoed. De personele bezetting zal op termijn waarschijnlijk gevolgen hebben voor de wachttijden voor cliënten die een aanvraag voor schuldhulpverlening hebben gedaan. Wij zullen de cliënten die wij niet binnen acht weken kunnen spreken, actief benaderen.
Inkomensbeheer
Hiervoor geldt dat de betalingen gewoon doorlopen. Onze bank verwerkt het betalingsverkeer zoals normaal.
Rechtbank
Rechtbanken in Nederland verlenen momenteel een beperkte dienstverlening. Moratorium, dwangakkoord- en Wsnp verzoeken worden niet in-gepland en niet behandeld.
Met de meeste deurwaarderskantoren hebben wij inmiddels afspraken gemaakt dat zij voorlopig niet ontruimen. Verder is de richtlijn van de rechtbank Amsterdam dat de werking van moratoriums doorloopt zolang de lopende huur wordt voldaan. Als u onverhoopt te maken krijgt met een woningontruiming bij een van uw cliënten, verzoeken wij u dat zo spoedig mogelijk te melden.