Woonprogramma De tuinen van Aalsmeer
Een tweebaansweg met busbaan voor OV. 300 tot 400 gevarieerde woningen.
Door omlegging van de N201 rijden er minder auto’s over de N196 / Burgemeester Kasteleinweg. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor groen, water en woningbouw in de omliggende gebieden.
Achtergrond
De Provincie Noord-Holland heeft sinds 2006 gewerkt aan de omlegging van de N201. Het doorgaande verkeer doorkruist Aalsmeer niet meer, maar wordt omgeleid via de nieuwe N201. De omlegging van de N201 biedt Aalsmeer kansen. Met de aanleg van de nieuwe N201 wordt het mogelijk om de Burgemeester Kasteleinweg ‘af te waarderen’ van provinciale weg naar Dorpsweg. Geen vierbaansweg meer die Aalsmeer in tweeën deelt, maar een tweebaansweg met een busbaan voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. De gemeente kan op deze manier de twee helften van Aalsmeer aan elkaar verbinden en oude dorpsstructuren en dwarsverbanden, zoals bij de Ophelialaan en de Zwarteweg, herstellen. De leefbaarheid in de gemeente zal hierdoor verbeteren.
Ook ontstaan mogelijkheden voor woningbouwontwikkeling, langs de gemeentewerf (Zwarteweg), aan de Spoorlaan, bij het Heegstrapark (Opheliahof) en in de Polderzoom. Deze woningbouwontwikkelingen én het afwaarderen van de Burgemeester Kasteleinweg maken onderdeel uit van het project de Tuinen van Aalsmeer. In de Tuinen van Aalsmeer komen 300 tot 400 gevarieerde woningen. Zie de kaart voor de ligging.
Historie
De gemeente heeft op 24 oktober 2005 een samenwerkingsovereenkomst getekend met ontwikkelaar Bohemen voor de ontwikkeling van de woningbouw in de Tuinen van Aalsmeer. Voor de uitwerking van de plannen hebben Bohemen en de gemeente het Ontwikkelingsbedrijf &2=1 opgericht. Aan het project is inhoud gegeven in het Masterplan ‘De Tuinen van Aalsmeer’, dat door de gemeenteraad in 2007 is vastgesteld. In 2012 is het Masterplan aangevuld met het nieuwe wensbeeld (Palmbout) voor de Burgemeester Kasteleinweg. In tegenstelling tot het ‘Masterplan De Tuinen’ stelde het ‘Nieuwe Wensbeeld’ dat een monumentale landschappelijke invulling van het profiel van de Burgemeester Kasteleinweg het doel om de twee helften van Aalsmeer aan een te smeden het best dient.
Vervolgens zijn voor de ontwikkeling van de Polderzoom het ‘bestemmingsplan Stommeerkade-Oost ‘(d.d. 22 februari 2012), en het (bijbehorende) exploitatieplan (d.d. 09 september2010) vastgesteld. Voor de aanleg de Nieuwe Aalsmeerderlaan, die dient als ontsluitingsweg in de Polderzoom, is het ‘bestemmingsplan Noordvork’ (per 18 maart 2010) vastgesteld en zijn er gronden onteigend en opstallen gesloopt. Voor de ontwikkeling van de Spoorlaan is het ‘bestemmingsplan Spoorlaan’ (per 23 maart 2012) vastgesteld.
Naar aanleiding van de crisis op de woningmarkt rees in 2012 de vraag of er nog uitgegaan mocht worden van het vastgestelde woningbouwprogramma en resultaat. Vanwege het slechte economische klimaat van nieuwbouwwoningen is de verkoop in voorgaande jaren in Aalsmeer drastisch teruggelopen, wat aanzienlijke gevolgen heeft voor de financiën van het project De Tuinen van Aalsmeer. In 2012 is dan ook een pas op plaats gemaakt en heeft een strategische heroriëntatie op het project plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot de volgende ingrepen:
Het ‘Nieuwe wensbeeld’ voor de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg in de plaats van het Masterplan uit 2007;
Saneren van de grondexploitatie waaronder fasering en kostenreductie;
Organiseren van een flexibel marktgericht woningbouwprogramma;
Een gewijzigde organisatie waarbij het model met het Ontwikkelbedrijf &2=1 wordt verlaten;
Subsidie aanvraag bij de Stadsregio voor aanleg van de Nieuwe Aalsmeerderlaan en het fietspad.
Dit heeft in 2014 geleid tot een andere samenwerkingsovereenkomst met Bohemen, het opheffen van het Ontwikkelingsbedrijf &2=1, en het vaststellen van een nieuwe grondexploitatie met een flexibel woningbouwprogramma en een nieuwe fasering op 23 april 2015 in de gemeenteraad. Daarna is de afgelopen jaren gebouwd aan de Spoorlaan fase 1 (Korianderhof) en is begonnen met de aanleg van de Nieuwe Aalsmeerderlaan. Ook de planvorming voor de Burgemeester Kasteleinweg is doorgegaan, maar wel op basis van het nieuwe wensbeeld uit 2012.
Stand van zaken
Nu het nieuwe woningbouwprogramma is vastgesteld (per 23 april 2015), wordt gestart met de uitvoering van een aantal deel projecten. Voor sommige projecten houdt dit in dat oude plannen worden aangepast aan het nieuwe woningbouwprogramma.
Nieuwsbrieven
Over de ontwikkeling van de Tuinen van Aalsmeer en de Burgemeester Kasteleinweg wordt van tijd tot tijd een nieuwsbrief gemaakt over de vorderingen van het project. Zie onderstaande downloads. Ook kunt u hier de grote advertentie (s) in de Nieuwe Meebode nalezen.
Meer informatie?
Voor meer informatie over de verkoop van woningen kijkt u op www.detuinenvanaalsmeer.nl. Voor informatie over het project kunt u contact opnemen met de projectmanager via (0297) 38 75 75 of via projecten.aalsmeer@amstelveen.nl.
Met de aanleg van de nieuwe N201 bleek het voor Aalsmeer mogelijk om de Burgemeester Kasteleinweg ‘af te waarderen’ van provinciale weg naar dorpsweg. Geen vierbaansweg meer die Aalsmeer in tweeën deelt, maar een tweebaansweg met een busbaan voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. De herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg creëert ook ruimte voor woningbouw in de aangrenzende gebieden. Onder de naam ‘de Tuinen van Aalsmeer’ worden 300 tot 400 gevarieerde woningen gerealiseerd in vier verschillende deelplannen. De woningen worden ontwikkeld door Bohemen B.V.
Er is gestart met de ontwikkeling van:
- Tuinen van Aalsmeer - Deelplan herinrichting Burgemeester Kasteleinweg
- Tuinen van Aalsmeer - Deelplan Opheliahof
- Tuinen van Aalsmeer - Deelplan Polderzoom fase 1
- Tuinen van Aalsmeer - Deelplan Polderzoom fase 2
- Tuinen van Aalsmeer - Deelplan Spoorlaan
- Tuinen van Aalsmeer - Deelplan Zwarteweg
- Mooie ontwikkelingen bij De Tuinen van Aalsmeer