Kinderopvangtoeslagaffaire: gemeente biedt hulp bij problemen
Door de kinderopvangtoeslagaffaire zijn veel ouders de afgelopen jaren ernstig in de problemen gekomen. Dit komt omdat de Belastingdienst ten onrechte de kinderopvangtoeslag stopzette en terugvorderde. Daarom heeft de gemeente Aalsmeer een steunpunt Kinderopvangtoeslagaffaire opgericht (Steunpunt KOT).
Door het oprichten van het steunpunt hoopt de gemeente de gedupeerde ouders te bereiken en hen te helpen om de gevolgen van de affaire tot een minimum te beperken.
Gedupeerden hebben mogelijk recht op een regeling van de Belastingdienst die valt binnen de zogenoemde hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Mogelijk is deze regeling niet voldoende. Er kunnen namelijk ook problemen zijn ontstaan rondom huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen. Misschien is het voor u ook niet vanzelfsprekend om zelf de regeling aan te vragen.
In Aalsmeer gaat het volgens de Ombudsman (regio Amsterdam en omstreken) om 10 gedupeerde gezinnen die nu bekend zijn. Helaas is de gemeente niet in het bezit van de namen en adressen van deze gezinnen omdat de privacywetgeving dit verbiedt.
Aanmelden bij Steunpunt Kinderopvangtoeslagaffaire
Bent u een gedupeerde van de kinderopvangtoeslagaffaire dan kunt u zich aanmelden bij het Steunpunt Kinderopvangtoeslagaffaire via het telefoonnummer (0297) 38 75 75 of per mail via steunpunt@aalsmeer.nl. Een team met adviseurs staat klaar om u te helpen.
Het steunpunt wordt opgericht voor de duur van 1 jaar. Na dit jaar wordt gekeken of er een noodzaak is het steunpunt voort te zetten.