Wonen bij Schiphol
Wonen naast Schiphol heeft voor- en nadelen. Gemeente Aalsmeer probeert deze zoveel mogelijk in evenwicht te houden.
De nabijheid van de internationale Luchthaven Schiphol heeft grote invloed op onze gemeente en onze inwoners. Aan de ene kant is de luchthaven van groot belang voor onze economie en welvaart maar aan de andere kant zorgt zij voor overlast en ruimtelijke beperkingen. Het gemeentelijk beleid is erop gericht om de balans tussen groei van de Luchthaven enerzijds en leefbaarheid van Aalsmeer anderzijds in evenwicht te houden.
Uitleg Banenstelsel
Schiphol beschikt over vijf hoofdstart- en landingsbanen en een kortere baan – de Oostbaan – voor de kleine luchtvaart. Drie hoofdbanen liggen in de noord-zuid richting: de Aalsmeerbaan, de Zwanenburgbaan en de Polderbaan. De twee andere hoofdbanen liggen in een meer oost-west richting: de Buitenveldertbaan en de Kaagbaan. Zo kunnen vliegtuigen ongeacht de windrichting toch altijd (ongeveer) tegen de wind in starten en landen. Behalve een naam hebben de banen ook een nummer. Dit baannummer geeft de ligging van de baan ten opzichte van het noorden aan. De toevoeging L, C of R staat voor links, centrum en rechts.
Wonen bij Schiphol
Heeft u plannen om te komen wonen in Aalsmeer? Houd er dan rekening mee dat u te maken krijgt met het geluid van startende, landende of overvliegende vliegtuigen. Het is belangrijk dat u zich goed laat informeren over dit onderwerp, zodat u weet wat u kunt verwachten.
Hinder is een kwestie van beleving. Het is dan ook aan te raden om op verschillende dagen en tijdstippen een bezoek te brengen aan de woning of wijk die u op het oog heeft, zodat u zelf de situatie ter plekke kunt beoordelen. Ook kunt u via verschillende websites informatie verkrijgen over vliegroutes, geluidniveaus en ontwikkelingen op en rond de luchthaven Schiphol. Kijk voor meer informatie bij ‘Wonen bij Schiphol’ op de website van BAS (zie verder onder ‘Nuttige links’).
Vooral vliegtuiggeluid geeft vaak aanleiding tot vragen. Welke banen worden ingezet en waarom? Welke regels en afspraken zijn er gemaakt over de ontwikkeling en groei van Schiphol? Wie houdt toezicht en controleert of de regels worden nageleefd? Op welke manier kun je een klacht indienen? Om de informatie over Schiphol en de vliegbewegingen van en naar deze luchthaven zoveel mogelijk actueel en vindbaar te houden, werken verschillende partijen, waaronder ook de gemeenten Aalsmeer en Amstelveen en de provincie Noord-Holland samen. Zie onder ‘Nuttige links’.
Volg het vliegverkeer via website Bas
Het vliegverkeer rond Schiphol kunt u volgen via de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (Bas). Onder de naam ‘Vliegverkeer InZicht’ kunt u zien waar, hoe snel en hoe hoog de vliegtuigen rond Schiphol vliegen en waar ze in de wereld naartoe gaan of vandaan komen. Deze informatie is gebaseerd op radar- en vliegplangegevens van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Om veiligheidsredenen zijn de vliegtuigbewegingen op ‘Vliegverkeer InZicht’ te zien met een vertraging van 15 minuten en worden securitygevoelige vluchten, bijvoorbeeld van het regeringsvliegtuig, niet getoond. ‘Vliegverkeer InZicht’ toont in een straal van ongeveer 55 km rond Schiphol, tot een hoogte van ca. 7,5 km (24.500 voet), alle vliegtuigen, helikopters en kleine luchtvaart. U heeft de mogelijkheid om tot zes weken terug vluchten op te zoeken. Kijk op: InZicht Bezoek Bas
Geluidmeetpunten in Aalsmeer
In de gemeente Aalsmeer staan verschillende meetpunten om het vliegtuiggeluid van Schiphol te monitoren en in kaart te brengen. Aan de Oosteinderweg, de Clusiusstraat en de Bilderdammerweg (bij het tennispark) staan geluidmeetpunten van het type NOMOS. De NOMOS-meetpunten worden beheerd door Schiphol. Via de website van NOMOS online vindt u hierover verdere informatie en meetresultaten. De gemeente heeft een aanvraag ingediend bij Schiphol om een vierde geluidmeetpunt in Aalsmeer te plaatsen aan de Uiterweg.
Analyse vliegtuiggeluid Aalsmeer (2020/2021)
Sinds april 2020 meet Sensornet vliegtuiggeluid in de gemeente Aalsmeer. De metingen vinden plaats op zeven locaties binnen de gemeente. Aan de hand hiervan is een nadere analyse op de vliegtuigpassages en de bijbehorende geluidsbelasting uitgevoerd. De meetresultaten en toelichting hierop zijn te lezen in de Analyse vliegtuiggeluid Aalsmeer (2020/2021).
Onderzoek ultrafijnstof
Het RIVM heeft metingen laten verrichten rond Schiphol om in kaart te brengen wat de bijdrage van het vliegverkeer is aan de concentraties ultrafijnstof. Direct naast de start- en landingsbanen kunnen bij het passeren van een startend vliegtuig concentratiepieken optreden. Die pieken duren echter zeer kort en zijn na het vertrek van het vliegtuig snel verdwenen.
Vliegtuigemissies zijn op het totaal aan ultrafijnstof emissies in Nederland laag in vergelijking met de uitstoot van wegverkeer, huishoudens en scheepvaart en beslaan hooguit enkele procenten. De bijdrage van het vliegverkeer aan de ultrafijnstof concentraties is op de woonlocaties die het dichtst bij Schiphol gelegen zijn grofweg vergelijkbaar met de bijdrage die het wegverkeer levert aan de concentraties ultrafijnstof in binnenstedelijk gebied. De overige bronnen zijn verantwoordelijk voor de rest van de aanwezige ultrafijnstof in de lucht. Dit komt overeen met het beeld dat internationaal rondom andere luchthavens wordt gevonden. De deeltjes verspreiden zich snel, waardoor de concentraties snel verdund worden. De extra bijdrage van het vliegverkeer op een afstand van tien kilometer van Schiphol wordt geschat op zo’n 20% van de bijdrage direct naast het luchthaventerrein.
Aanbevelingen RIVM
Het RIVM heeft een internationaal vergelijkende literatuurstudie gedaan om te onderzoeken wat de gezondheidseffecten zijn van ultrafijnstof. Er blijken geen studies beschikbaar te zijn over de gevolgen van langdurige blootstelling aan ultrafijnstof in het algemeen en over ultrafijnstof en gezondheid rondom luchthavens in het bijzonder. Het RIVM beveelt aan om zowel onderzoek te doen naar de effecten van kortdurende blootstelling als naar de effecten van langdurige blootstelling aan ultrafijnstof. Het effect van lange termijn blootstelling kan worden onderzocht door bijvoorbeeld sterftestatistieken of medicatiegebruik (als maat voor specifieke aandoeningen) in de regio Schiphol te koppelen aan de berekende ultrafijnstof bijdrage op adresniveau. Dit kan in samenspraak met de (internationale) wetenschap, om zoveel mogelijk aan te sluiten bij kennis die nu in ontwikkeling is.
SLS programma Aalsmeer 2017-2020
Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS) stelt subsidies beschikbaar voor projecten om gemeenten nabij Schiphol leefbaarder, aantrekkelijker en socialer te maken. In het voorjaar van 2017 hebben bewoners projectideeën aangedragen voor het SLS-programma voor Aalsmeer. De lijst met alle ideeën is te vinden onder ‘downloads’. Deze ideeën worden door SLS beoordeeld, met behulp van een bewonersklankbord. Dit leidt tot een definitief programma van subsidiabele projecten in Aalsmeer, dat SLS volgens planning eind 2017 vaststelt. Voor vragen over SLS en het subsidieprogramma verwijzen wij u naar www.leefomgevingschiphol.nl.
Downloads
Onderstaand vindt u nuttige links. Op de website www.bezoekbas.nl kunt u meer informatie vinden.