Senioren en Veiligheid
Ouderen worden regelmatig slachtoffer van verschillende vormen van criminaliteit.
Er wordt bijvoorbeeld meegekeken bij het pinnen of internetcriminelen proberen toegang te krijgen tot persoonlijke gegevens. Op deze pagina wordt aandacht besteed aan verschillende vormen van criminaliteit waar ouderen regelmatig mee te maken krijgen. Ook worden er tips en adviezen gedeeld om te voorkomen dat ouderen slachtoffer worden. Meer informatie is ook te te vinden is op de website maakhetzeniettemakkelijk.nl.
Meekijken bij pinnen
Let goed op als u pint. Regelmatig proberen criminelen over de schouder mee te kijken om te zien welke pincode iemand intoetst. Bijvoorbeeld bij de kassa in de winkel of door vlak achter iemand te gaan staan bij een geldautomaat. Als ze u vervolgens ook uw pinpas afhandig maken, bijvoorbeeld met behulp van een babbeltruc of door zakkenrollerij, halen ze zoveel mogelijk geld van uw rekening.
Waar moet u op letten?
- Scherm bij het intoetsen van uw pincode de toetsen af met uw hand of portemonnee;
- Staat iemand te dicht achter u, vraag dan om meer privacy;
- Laat u niet afleiden tijdens het pinnen.
Daarnaast is het goed de daglimiet voor het pinnen met uw pas te beperken. Betaalvereniging Nederland adviseert daarnaast om zoveel mogelijk contactloos te betalen. Dan hoeft u meestal geen pincode in te toetsen en kan deze ook niet worden afgekeken. Veilig contactloos betalen zónder pincode is mogelijk bij bedragen tot en met € 50,-.
Bent u toch slachtoffer geworden?
- Meld verlies of diefstal van uw betaalpas onmiddellijk bij uw bank en laat uw pas blokkeren;
- Doe altijd aangifte bij de politie.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over veilig betalen op Veiligbankieren.nl.
YouTube verzamelt cookies. Door het bekijken van deze video, gaat u hiermee akkoord.
Babbeltrucs
Oplichters komen vaak betrouwbaar over. Ze bellen bij u aan, spreken u op straat aan of bellen u op. Zogenaamd namens de bank, de thuiszorg of zelfs om een toiletbezoek voor hun kind. Eenmaal binnen worden op die manier elk jaar vele mensen van hun bezittingen beroofd.
Ook proberen oplichters mensen aan de deur te laten pinnen. Als ze de pincode af kunnen kijken en je vervolgens van je pas kunnen beroven, halen ze zoveel mogelijk geld van je rekening.
Waar moet u op letten?
- Doe niet zomaar de deur open voor een onbekende. Of gebruik bijvoorbeeld een kierstandhouder om de deur op een kier te kunnen zetten;
- Laat nooit een onbekende binnen en sluit de deur als u binnen iets gaat halen;
- Pin nooit zomaar aan de deur als u niet zelf iets hebt besteld waarvan weet dat u het moet afrekenen;
- Geef uw pinpas nooit uit handen. Ook niet als iemand u op die manier aanbiedt om te helpen bij het pinnen. Pin ook niet wanneer iemand anders de betaalautomaat wil vasthouden. Op die manier kan iemand mogelijk meekijken met uw pincode.
Telefonische babbeltruc
Ook via de telefoon benaderen oplichters mensen, bijvoorbeeld om een bezoek aan te kondigen. Of ze doen zich voor als de bank en proberen u te overtuigen om overboekingen te maken, in te loggen of uw gegevens, pincodes of beveiligingscodes te geven. Soms wordt zelfs gevraagd om direct toegang te geven tot uw computer. Banken vragen dit nooit.
Waar moet u op letten?
- Vertrouwt u het niet helemaal? Bel de organisatie die het betreft zelf om het te controleren. Zoek zelf het telefoonnummer op;
- Banken vragen nooit via de telefoon of sms om je gegevens, pin- of beveiligingscode of om overboekingen te doen. Ook vragen banken u niet om directe toegang tot uw computer te krijgen.
Bent u toch slachtoffer geworden?
- Doe altijd aangifte bij de politie via 0900-8844;
- Meld het direct bij uw bank en laat uw pas blokkeren;
- Is de oplichter nog in de buurt? Bel direct 112.
Meer hulp
Slachtofferhulp Nederland biedt gratis emotionele ondersteuning of praktische hulp bij fraude.
Hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp)
Bij hulpvraagfraude doet een oplichter zich voor als een bekende via bijvoorbeeld WhatsApp. Bijvoorbeeld als uw (klein)zoon of (klein)dochter, maar regelmatig ook als vriend of vriendin. Er wordt gevraagd om hem of haar snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek.
Vaak staat in het eerste bericht dat de ‘bekende’ een nieuw mobiel nummer heeft. Ook sturen criminelen soms zelfs via het WhatsApp-account van degene die u kent, de vraag om geld. Doordat in het bericht staat dat er grote nood is en het geld direct nodig is, zijn veel mensen geneigd om het geld aan ‘deze bekende’ toch maar snel over te maken. Vertrouw zo’n bericht daarom niet zomaar.
Bel altijd eerst de persoon zelf op het oude nummer en zorg dat u deze persoon ook daadwerkelijk spreekt.
Waar moet u op letten?
- Maak nooit zomaar geld over zonder dat u iemand daadwerkelijk heeft gesproken of gebeld. Controleer altijd rechtstreeks bij de bekende door zijn/haar oude nummer te bellen. Niet gebeld = geen geld.
Voorkomen dat oplichters u benaderen
- Plaats uw telefoonnummer niet openbaar op social media, website of online handelsplatformen;
- Om te voorkomen dat misbruik wordt gemaakt van uw WhatsApp-account kunt u twee-staps-verificatie instellen. Dat is een extra beveiliging.
Bent u toch slachtoffer geworden?
- Doe altijd aangifte bij de politie (ook bij een poging). Dit kan ook digitaal: aangifte van Whatsappfraude. Maak een bestandje aan van het WhatsApp-gesprek, zodat u die bij de aangifte kunt voegen.
- Meld het zo snel mogelijk bij uw bank (ook bij een poging) om het rekeningnummer van de oplichter te laten blokkeren en zo andere slachtoffers te voorkomen.
- Meld het bericht ook als u geen slachtoffer bent geworden bij de Fraudehelpdesk.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over hulpvraagfraude op Veiliginternetten.nl.
Phishing (via bijvoorbeeld nepmailtjes)
In een bericht, bijvoorbeeld een e-mail of sms, wordt gevraagd om te klikken op een link of om in te loggen. Die link kan bijvoorbeeld leiden naar een valse website van een bank, waarin u gevraagd wordt om uw gegevens in te vullen. Op deze manier proberen internetcriminelen toegang te krijgen tot uw computer of uw persoonlijke gegevens. Deze veelgebruikte manier om gegevens te achterhalen heet phishing. Met die gegevens kunnen internetcriminelen u vervolgens veel geld afhandig maken.
Ook vraagt men soms direct om geld over te maken. Via valse e-mails proberen internetcriminelen aan uw geld te komen. Daarom eerst checken, dan klikken.
Waar moet u op letten?
- Klik nooit op een link van een mail die u niet vertrouwt en download geen bijlage;
- Twijfelt u, bel dan de organisatie waar het om gaat, zoals uw bank en zoek daarvoor zelf het telefoonnummer op;
- Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij? Let op! Eerst checken, dan klikken. Via de Fraudehelpdesk kunt u de e-mail controleren.
Bent u toch slachtoffer geworden?
- Doe altijd aangifte bij de politie;
- Meld het onmiddellijk bij uw bank;
- Meld het bericht ook als u geen slachtoffer bent geworden bij de Fraudehelpdesk.
Meer informatie en tips
Kijk voor meer tips over veilig internetten op Veiliginternetten.nl. En voor meer informatie over veilig bankieren op Veiligbankieren.nl.