Wet openbaarheid van bestuur (Wob)
De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) regelt uw recht op informatie van de overheid, dus ook van de gemeente Aalsmeer. Op die manier kunt u meer inzicht krijgen in het handelen van de overheid.
Procedure
Hoe dient u een Wob-verzoek in?
U kunt uw Wob-verzoek per post richten aan:
Het college van burgemeester en wethouders (of aan de Burgemeester/de Gemeenteraad) Aalsmeer
Postbus 253
1430 AG Aalsmeer
Let op! Vanaf 1 februari 2014 is de elektronische weg (fax/e-mail) voor het indienen van Wob-verzoeken expliciet afgesloten. Wat betekent dit? Een Wob-verzoek dat na 1 februari 2014 per e-mail/fax is ingediend wordt niet in behandeling genomen.
Waar moet uw Wob-verzoek aan voldoen?
Een Wob-verzoek kent geen vormvereisten, maar moet voldoen aan de volgende inhoudelijke criteria:
- uw Wob-verzoek vermeldt uw naam en adresgegevens. Bij voorkeur meldt u ook een telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent;
- u geeft in uw Wob-verzoek zo precies mogelijk aan waarover u informatie wilt ontvangen;
- uw verzoek moet om informatie gaan die ergens is vastgelegd;
- uw verzoek moet om informatie gaan waar het bestuursorgaan over beschikt;
- de informatie moet gaan over beleid van een bestuursorgaan en/of over de voorbereiding en uitvoering ervan.
Let op! Geef in uw verzoek tevens aan op welke manier u de gevraagde informatie wilt raadplegen. Houdt u er rekening mee dat voor het verstrekken van kopieën en/of digitale bestanden mogelijk kosten zijn verbonden.
Beslistermijn Wob-verzoek
Het college beslist uiterlijk binnen 4 weken op een juist ingediend Wob-verzoek. Deze termijn kan nog eens met 4 weken verlengd worden. Maakt het bestuursorgaan gebruik van deze extra termijn, dan deelt hij dit schriftelijk en gemotiveerd mede voordat de eerste 4 weken zijn verstreken. Soms bevat een Wob-verzoek zo veel informatie dat ook de verlengde termijn onvoldoende is om alle documenten te verzamelen en beoordelen. In dat geval worden er verdere afspraken met u gemaakt over de afhandeling van het verzoek.
Indien een belanghebbende bij de gevraagde informatie is betrokken, dan zal die in de gelegenheid worden gesteld een zienswijze in te dienen. De beslistermijn wordt dan met 2 of meer weken opgeschort.
Heeft u vragen over het indienen van een Wob-verzoek, neemt u dan contact op met de gemeente Aalsmeer. Telefoon (0297) 38 75 75 of met verkorte nummer 140297. Raadpleeg daarnaast www.rijksoverheid.nl voor meer informatie over de Wob.
Kosten
Op grond van de Legesverordening (ook te raadplegen via www.overheid.nl) kunnen kosten in rekening worden gebracht voor het verstrekken van kopieën en/of bestanden.