Rekenkamer Aalsmeer
De Rekenkamer Aalsmeer is een onafhankelijk instrument om de gemeenteraad te ondersteunen bij zijn controlerende rol.
Taken rekenkamer
Elke gemeente is wettelijk verplicht om een rekenkamer of een rekenkamerfunctie te hebben. Een rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentebestuur. In onderzoeken beantwoordt de rekenkamer de vraag of het geld van de gemeente zinnig, zuinig en zorgvuldig is besteed.
De rekenkamer onderzoekt de maatschappelijke effecten van gemeentelijk beleid en doet aanbevelingen aan de gemeenteraad ter verbetering. Het doel is dat beleid effectiever en efficiënter wordt zodat doelen bereikt worden met zo min mogelijk (financiële) middelen. Rapporten van de rekenkamer zijn openbaar. Bewoners kunnen dus zien wat hun gemeentebestuur doet en of dat goed gaat. Dit is transparant en draagt bij aan publieke verantwoording.
Onderwerpen voor onderzoek aandragen
De rekenkamer bepaalt zelf welk onderwerp zij wil laten onderzoeken. Bewoners kunnen ook suggesties voor onderwerpen aandragen. Vaak zijn het onderwerpen waarbij de gemeente grote risico’s loopt, waar veel geld in omgaat of waar veel burgers belang bij hebben. Ook speelt mee of een onderzoek informatie oplevert die nog niet via andere bronnen beschikbaar is.
Contact
Sinds 2020 is mevrouw E.M.L. Fogl de directeur van de Rekenkamer Aalsmeer. Haar plaatsvervanger is de heer F. Haven. Beiden zijn werkzaam bij het bureau Rekenkameronderzoekers Friesland. Zij zijn te bereiken via het mailadres esther.fogl@me.com en telefonisch via: (06) 309 269 65.
De (wettelijke) bevoegdheden en taken van de Rekenkamer zijn vastgelegd in de Gemeentewet en de verordening van de gemeente Aalsmeer.
Verordening RekenkamerToegankelijkheid
Heeft u problemen met een ontoegankelijke pdf of een ontoegankelijk formulier? Laat het de gemeente weten via het Meldpunt Digitoegankelijkheid.