Privacyverklaring
De gemeente Aalsmeer informeert u graag over hoe zij omgaat met persoonsgegevens die de gemeente van u verwerkt. Bij het verwerken van deze gegevens volgt de gemeente de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Uitvoeringswet AVG (UAVG) en de Wet politiegegevens (Wpg).
Als u gebruikmaakt van de diensten of producten van de gemeente Aalsmeer, heeft de gemeente meestal uw persoonsgegevens nodig. Die geeft u bijvoorbeeld via een formulier op de website, telefonisch (onder andere via het Klant Contact Centrum) of via het (digitaal) loket. Op de verwerking van uw persoonsgegevens zijn onder andere de AVG, het privacybeleid van de gemeente Aalsmeer, de Uit-voeringswet AVG (UAVG) en de Wet politiegegevens (Wpg) van toepassing. De meeste gegevens vallen onder de AVG, maar politiegegevens vallen onder de Wpg. De gemeentelijke boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) verwerken politiegegevens bij de uitoefening van hun opsporingstaken, bijvoorbeeld bij de handhaving van de openbare orde.
De burgemeester, het college van burgemeester en wethouders (college van B en W) en de gemeenteraad zijn elk verwerkingsverantwoordelijk voor de verwerkingen van persoonsgegevens die door of namens de gemeente worden uitgevoerd.
Verwerken van persoonsgegevens
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die terug te brengen zijn tot een natuurlijk persoon. De gemeente gebruikt verschillende categorieën persoonsgegevens van met name inwoners en bezoekers van Aals-meer, zoals naam, geboortedatum en/of adres, maar ook het Burgerservicenummer en/of bijzondere persoonsgegevens, zoals gezondheidsgegevens als dat noodzakelijk is. Voorbeelden van politiegegevens zijn strafrechtelijke gegevens, financiële gegevens en kentekens.
De gemeente verzamelt en gebruikt persoonsgegevens voor specifieke doeleinden, die afgestemd zijn op haar taken en verplichtingen. Het hangt van het specifieke doel af welke persoonsgegevens van welke categorie betrokkenen worden verwerkt.
De gemeente Aalsmeer:
- Verwerkt persoonsgegevens behoorlijk, rechtmatig en transparant, op basis van een rechts-grondslag. Deze zijn beschreven in de AVG en Wpg en vinden hun basis veelal in vakspecifieke wetgeving;
- Verwerkt persoonsgegevens alleen voor het specifieke en duidelijk omschreven doel waarvoor ze zijn verzameld, of voor verenigbare doelen, waaronder wetenschappelijk en historisch onderzoek, archivering en statistische doeleinden;
- Verwerkt alleen de, voor het doel noodzakelijke, persoonsgegevens;
- Draagt er zorg voor dat de persoonsgegevens correct en juist zijn en zo nodig worden geactualiseerd;
- Houdt een register van verwerkingsactiviteiten bij waarin staat welke persoonsgegevens worden gebruikt, voor welke doeleinden, met wie ze worden gedeeld en hoe lang ze worden bewaard. Voor sommige verwerkingen hebben we een specifieke privacyverklaring, die u op de pagina informatieveiligheid en privacy kunt vinden.
Bewaartermijnen
Persoonsgegevens worden niet langer dan nodig bewaard. Voor ieder werkproces is vastgelegd of de dossiers permanent worden gearchiveerd of dat ze na het vervallen van de bewaartermijn moeten worden vernietigd. Dit is geregeld in de Archiefwet en de gemeentelijke selectielijst. De actuele selectielijst voor gemeenten is te vinden op de website van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. In de Wpg staan specifieke termijnen voor het bewaren van politiegegevens.
Delen van persoonsgegevens
De gemeente deelt uw persoonsgegevens alleen met derde partijen als dit nodig is voor het uitvoeren van onze taken of het voldoen aan een wettelijke verplichting. Dat kunnen andere overheidsinstanties zijn, maar ook private partijen.
In het kader van de Wpg is het bijvoorbeeld nodig uw gegevens te delen met het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), in het geval u uw boete niet tijdig hebt betaald, of het Openbaar Ministerie (OM) of de politie vanwege een incident waartegen de gemeente aangifte doet.
Op het moment dat de gemeente persoonsgegevens uitwisselt met andere partijen, worden daarover afspraken gemaakt die afgestemd zijn op de geldende wet- en regelgeving.
(Informatie)beveiliging
Om misbruik, verlies, onbevoegde toegang en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens te voorkomen, worden er technische en organisatorische maatregelen genomen. Dit gebeurt volgens de geldende normen voor (informatie)beveiliging binnen de overheid, namelijk de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Meer informatie hierover vindt u op de pagina informatieveiligheidsbeleid.
Uw rechten
Onder de AVG en de Wpg heeft u verschillende rechten. Met deze rechten kunt u controle uitoefenen op het gebruik van uw persoonsgegevens. Zo bestaat het recht om uw persoonsgegevens in te zien (recht op inzage), te corrigeren (recht op rectificatie), of in bepaalde gevallen te laten verwijderen (recht op vergetelheid). Ook onder de Wpg heeft u recht op inzage, rectificatie en vernietiging.
Op de pagina Rechten van betrokkenen kunt u meer lezen over uw rechten. Ook kunt u hier eventueel een verzoek indienen via het daarvoor ingerichte webformulier. U kunt daarnaast een brief sturen naar Postbus 4, 1180 BA Amstelveen ter attentie van het privacyteam.
Vragen of klachten
Heeft u vragen of klachten over het gebruik van persoonsgegevens door de gemeente? Neem dan contact op met de functionaris gegevensbescherming (FG). De FG houdt onafhankelijk toezicht op gege-vensbescherming. Meer informatie vindt u op de pagina van de Functionaris Gegevensbescherming (FG).