Privacyverklaring Cameratoezicht raadhuis Aalsmeer

Bij het cameratoezicht in en rondom het raadhuis van Aalsmeer, gebruikt de gemeente persoonsgegevens. Wij leggen graag uit hoe wij dat doen.

Deze specifieke privacyverklaring is een aanvulling op de algemene privacyverklaring van de gemeente Aalsmeer. Daarin staat hoe de gemeente in het algemeen omgaat met persoonsgegevens. 

Waarom wij persoonsgegevens verzamelen  

De gemeente Aalsmeer vindt de veiligheid van bezoekers, inwoners en medewerkers belangrijk. Om deze reden maken wij gebruik van cameratoezicht in en om het raadhuis van Aalsmeer. 

De verwerking van persoonsgegevens die bij cameratoezicht komt kijken gebeurt alleen voor: 

  • De bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen op de hierna genoemde locatie door het op tijd zien van, en op geschikte manier ingrijpen bij (dreigende) incidenten 
  • De bewaking van zaken in de voor publiek toegankelijke ruimten of in de nabije omgeving hiervan 
  • Het onderzoeken van incidenten en het nemen van juridische stappen als dat nodig is 

Locatie 

Raadhuis Aalsmeer, Raadhuisplein 1, 1431 EH Aalsmeer 

Van wie wij persoonsgegevens verzamelen 

Van de bezoekers en personeelsleden die de genoemde locatie bezoeken. 

Welke persoonsgegevens wij verzamelen 

De persoonsgegevens die worden verwerkt zijn: 

  • Beeldopnamen van mensen die zich bevinden in de voor publiek toegankelijke ruimten van de genoemde locatie 
  • Gegevens met betrekking tot het tijdstip waarop, de datum waarop en de plaats waar de beeldopnamen gemaakt zijn 

Er worden geen geluidsopnamen gemaakt. 

Waarom wij persoonsgegevens mogen opvragen en gebruiken 

Wij gebruiken persoonsgegevens alleen als daar een grondslag voor is. Dat betekent dat wij hiervoor een goede reden hebben. De gemeente heeft de taak om een veilige omgeving te bieden voor haar medewerkers en de bezoekers aan haar locaties. Ook willen wij onze eigendommen beschermen.  

Hierdoor mogen we volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) persoonsgegevens verwerken. De grondslag die van toepassing is: 

  • Een gerechtvaardigd belang, artikel 6 lid 1 sub f AVG 

De bron van de persoonsgegevens 

De persoonsgegevens ontvangen wij doordat u zich op een bepaald moment in het beeldveld van de camera bevindt. 

Wie de persoonsgegevens ontvangen 

Wanneer dit noodzakelijk is voor de hiervoor omschreven doeleinden of als wij hiertoe wettelijk verplicht zijn, deelt de gemeente persoonsgegevens met andere partijen. Denk hierbij aan het doen van aangifte of het (op verzoek) verstrekken van beelden aan de politie, wanneer een incident hiertoe aanleiding geeft. Bijvoorbeeld wanneer sprake is van vandalisme, vernieling of bedreiging. 

Voordat we een kopie van de beeldopnamen delen, moet de ontvanger zich legitimeren tegenover de functionaris van de gemeente die daarvoor is aangewezen. De ontvanger van de beeldopnamen tekent voor ontvangst én voor het zorgvuldig en integer gebruik van de beeldopnamen. Bij het tekenen noteert de ontvanger ook de tijd en datum. 

Geheimhoudingsplicht 

Iedereen die onder gezag van de gemeente persoonsgegevens verwerkt of die de beelden ‘realtime’ bekijkt, is verplicht tot geheimhouding van alles dat hem of haar daardoor bekend wordt. Dit is alleen anders als een wettelijk voorschrift diegene tot mededeling verplicht of als dat nodig is op basis van zijn of haar taak. 

Inzagerecht 

  • U kunt de gemeente vragen of uw persoonsgegevens worden verwerkt en om welke persoonsgegevens het gaat. Normaal gesproken mag u alleen beeldopnamen bekijken waarop uzelf te zien bent (en dus niet beelden van anderen) 
  • Bij zo’n verzoek om inzage geeft u het tijdstip en de tijdsduur aan van de beelden waar het om gaat 
  • Voordat een verzoek tot inzage in behandeling wordt genomen, moet u zich legitimeren  
  • Op een verzoek tot inzage in beeldopnamen wordt beslist nadat de verantwoordelijke de belangen afweegt, waarbij het belang van betrokkene bij inzage van de beeldopnamen wordt afgewogen tegen andere belangen 

Hoelang wij persoonsgegevens bewaren 

We bewaren persoonsgegevens alleen zo lang als nodig is voor de genoemde doelen.  

  • Het camerasysteem van het raadhuis Aalsmeer verwijdert de persoonsgegevens normaal gesproken 2 weken nadat de opnamen zijn gemaakt 
  • Alleen als op de beeldopnamen een incident staat, kunnen de beeldopnamen langer dan 2 weken worden bewaard. Na afhandeling van het incident wordt de opname vernietigd 

Geautomatiseerde besluitvorming 

Er is geen sprake van geautomatiseerde besluitvorming. Er is altijd een hiervoor aangestelde medewerker van de gemeente bij betrokken.  

Meer informatie 

Wilt u meer weten over de verwerking van uw persoonsgegevens, uw rechten en hoe u contact op kunt nemen met de Functionaris Gegevensbescherming? Dan kunt u terecht op de privacypagina van de gemeente Aalsmeer.