Privacyverklaring budgetbeheer en schuldhulpverlening
Inwoners en ondernemers met (problematische) schulden kunnen zich melden bij gemeente Aalsmeer voor een schuldhulpverleningstraject.
Als uit gesprekken blijkt dat het nodig is om budgetbeheer in te zetten, dan is dit mogelijk.
Om de schuldhulpverlening mogelijk te maken, gebruikt de gemeente persoonsgegevens. De gemeente legt graag uit hoe zij persoonsgegevens gebruikt.
Van wie verzamelt de gemeente persoonsgegevens?
De gemeente Aalsmeer verzamelt en gebruikt de persoonsgegevens van Aalsmeerders die zich melden bij Schuldhulpverlening en Schuldhulpverlening voor ondernemers.
Welke gegevens worden verwerkt?
De gemeente Aalsmeer heeft verschillende persoonsgegevens nodig van personen die gebruikmaken van schulphulpverlening. Bijvoorbeeld persoonsgegevens als: naam, adres, geboortedatum en financiële gegevens over inkomen, vermogen en schulden. Op basis van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening registreert de gemeente ook gegevens van uw eventuele partner en/of kinderen.
Gegevens verwerkt om schuldhulpverlening te kunnen bieden:
- NAW-gegevens
- geboortedatum
- geslacht
- Burgerservicenummer
- documentnummer ID-bewijs
- burgerlijke staat
- nationaliteit
- verblijfstitel
- inschrijfgegevens gemeente
- contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres)
- gegevens persoonlijke relaties (zoals partner en kinderen)
- gezinssamenstelling
- woon- en huurgegevens
- financiële gegevens (zoals bankafschriften, inkomen, vermogen en overzicht schulden)
- aangiften inkomstenbelasting
Doel van het gebruik van persoonsgegevens
De gemeente gebruikt persoonsgegevens voor verschillende doeleinden. Hoofddoel is om de betrokken Aalsmeerder te ondersteunen bij het op orde krijgen van geldzaken. Het doel is ook om rust te creëren in de financiële situatie door (een grotere) schuldenlast te voorkomen en – waar nodig – schuldsanering aan te vragen. In dat kader worden de persoonsgegevens ook gebruikt voor:
- het beoordelen van een aanvraag/het voeren van een intakegesprek;
- het begeleiden en ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht om schuldhulpverlening voor de Aalsmeerder mogelijk te maken;
- het behandelen en beoordelen van aanvragen op grond van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS) van de Aalsmeerder;
- het afgeven van beschikkingen;
- het communiceren met betrokken Aalsmeerder;
- het beoordelen, registeren en opslaan van gegevens in verband met een aanvraag budgetbeheer;
- het opstellen en uitvoeren van een budgetplan;
- bij budgetbeheer: het verrichten van betalingen voor de betrokken Aalsmeerder (aan partijen als woningbouwverenigingen, ziektekostenverzekeraars en schuldeisers);
- bij budgetbeheer: Het verrichten van betalingen aan de betrokken Aalsmeerder (leefgeld);
- het bewaken van het proces en de voortgang rondom budgetbeheer;
- het behandelen van en begeleiden naar schuldsanering op basis van de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) of een dwangakkoord via de rechtbank;
- het monitoren van het proces en de voortgang van de schuldhulpverlening;
- indien nodig, het inschakelen van hulpverleners;
- het maken van geanonimiseerde managementrapportages ter verbetering van de diensten en ter verbetering en verantwoording van het beleid van de gemeente;
- het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek.
Grondslag voor het gebruik van persoonsgegevens
De gemeente gebruikt persoonsgegevens alleen als daar een reden voor is. De gemeente heeft op basis van de wet een taak om Aalsmeerders met schulden te ondersteunen en om te voorkomen dat Aalsmeerder in (ernstige financiële) problemen raken. Op basis van deze taak gebruikt de gemeente persoonsgegevens.
Deze grondslag komt voort uit:
Artikel 2 en artikel 3 van de Wet Gemeentelijke schuldhulpverlening.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
Wanneer dit noodzakelijk is voor de hiervoor weergegeven doeleinden, deelt de gemeente persoonsgegevens met andere partijen. Bij budgetbeheer deelt de gemeente bijvoorbeeld persoonsgegevens met werkgever, uitkeringsinstantie, belastingdienst, woningcorporaties, zorgverzekeraars, energieleverancier, waternet en andere verzekeraars. Alleen de strikt noodzakelijke persoonsgegevens worden gedeeld.
Verder verdeelt de gemeente persoonsgegevens met de schuldeisers.
Wanneer er sprake is van een aanvraag tot schuldsanering en/of een dwangakkoord deelt de gemeente ook gegevens met de rechtbank.
Tot slot worden persoonsgegevens gedeeld met verwerkers die namens de gemeente handelen, bijvoorbeeld een applicatiebeheerder.
Persoonsgegevens blijven altijd binnen de Europese Economische Ruimte en worden niet doorgegeven aan andere landen.
Hoe lang worden uw persoonsgegevens bewaard?
De gemeente beheert persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor de omschreven doeleinden. Dit is voor de duur van de aan u te verlenen hulpverlening, tenzij een wet van de gemeente vraagt om gegevens voor een andere duur te bewaren. Ook eist de selectielijst van de Archiefwet dat de gemeente gegevens voor een bepaalde periode bewaart. Zo moet de gemeente, indien zij u hulpverlening verleent, uw gegevens vijf jaar bewaren zodra de hulpverlening aan u is beëindigd. Als de hulpverlening aan u wordt geweigerd, bewaart de gemeente de gegevens vijf jaar. Bij een afgebroken aanvraag is deze termijn zes weken.
Meer informatie
Indien u meer wilt weten over de verwerking van uw persoonsgegevens, de hiermee samenhangende rechten en hoe u contact op kunt nemen met de Functionaris Gegevensbescherming dan kunt u terecht op de privacypagina van de gemeente Aalsmeer.