Privacyverklaring (huishoudelijk) afval
Bij het inzamelen van afval, bij het uitvoeren van het afvalbeleid en bij het innen van de afvalstoffenheffing gebruikt de gemeente persoonsgegevens. De gemeente legt graag uit hoe zij persoonsgegevens gebruikt.
Van wie verzamelt de gemeente persoonsgegevens?
In het kader van de (huishoudelijke) afvalverzameling verzamelt en gebruikt de gemeente persoonsgegevens van haar inwoners.
De gemeente verzamelt en gebruikt onderstaande persoonsgegevens:
- Adres (straat, huisnummer, postcode, plaats)
Doel van het gebruik van persoonsgegevens
De gemeente gebruikt persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
- (huishoudelijk) afvalinzameling;
- het behalen van milieudoelstellingen en het optimaliseren van het afvalbeleid;
- uitgifte en beheer van afvalpassen;
- beheer van en controle op het gebruik van de gemeentelijke inzamelvoorzieningen;
- beheer van, controle op en handhaving van het gebruik van de gemeentelijke inzamelvoorzieningen, waaronder de ondergrondse containers;
- communiceren en informeren over het inzamelen van huishoudelijk afval;
- de efficiëntie van de inzameling van afvalstoffen te verbeteren en zo de kosten voor gemeentelijk afvalbeheer te beheersen;
- het naleven van de afvalstoffenverordening te kunnen controleren en handhaven.
Grondslag voor het gebruik van persoonsgegevens
De gemeente verwerkt uw persoonsgegevens voor het uitvoeren van haar publiekrechtelijke taak om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen.
Welke wettelijke artikelen zijn van toepassing?
De gemeente verwerkt uw persoonsgegevens op grond van een taak van algemeen belang. Het gaat om de wettelijke zorgplicht tot inzameling van huishoudelijk afval op grond van artikel 10.22 Wet Milieubeheer.
Wie ontvangen de persoonsgegevens?
De gemeente deelt persoonsgegevens met andere partijen wanneer dit nodig is voor de hierboven omschreven doeleinden. De gemeente kan gegevens delen met externe partijen die zijn aangewezen voor de inzameling van het (huishoudelijk) afval. Ook kan de gemeente persoonsgegevens delen met verwerkers die namens de gemeente handelen. Het kan daarnaast voorkomen dat de gemeente de gegevens in een incidenteel geval aan derden moet verstrekken, zoals aan een toezichthouder of de politie, om te voldoen aan een wettelijke verplichting of aan een rechterlijk bevel. Persoonsgegevens blijven binnen de Europese Economische Ruimte en worden niet doorgegeven aan andere landen.
Hoe lang worden uw persoonsgegevens bewaard?
De gemeente zal de genoemde persoonsgegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk voor de genoemde doelen van de verwerking en om te voldoen aan wettelijke bewaarplichten.
Meer informatie
Indien u meer wilt weten over de verwerking van uw persoonsgegevens, de hiermee samenhangende rechten en hoe u contact op kunt nemen met de Functionaris Gegevensbescherming dan kunt u terecht op de privacypagina van de gemeente Aalsmeer.