Verkiezing Tweede Kamer op woensdag 29 oktober
Op woensdag 29 oktober gaan in heel Nederland de stembureaus open voor de verkiezing van de Tweede Kamer. Ook in Aalsmeer kunnen inwoners hun stem uitbrengen op één van de 19 stembureaus. Alle stemgerechtigden hebben begin oktober hun stempas per post ontvangen. Met deze stempas en een geldig identiteitsbewijs kunnen zij stemmen.
Volgens burgemeester Gido Oude Kotte is het belangrijk om te gaan stemmen: “De Tweede Kamerverkiezing is hét moment waarop we samen richting geven aan de toekomst van Nederland. In een tijd waarin veel verandert en belangrijke keuzes moeten worden gemaakt, is het van groot belang dat iedereen zijn of haar stem laat horen. Het gaat immers over onderwerpen die ons allemaal raken, zoals wonen, zorg, onderwijs, klimaat en veiligheid. Stemmen is niet alleen een recht, maar ook een verantwoordelijkheid. Uw stem maakt het verschil: voor uzelf, voor uw omgeving en voor de generaties na ons.”
Hoe en waar stemmen?
De stemlokalen zijn op 29 oktober geopend van 7.30 tot 21.00 uur. Om te kunnen stemmen heeft u uw stempas en een identiteitsbewijs nodig. Uw identiteitsbewijs mag op de dag van de verkiezing maximaal 5 jaar verlopen zijn. Op uw stempas staat een stembureau in uw buurt, maar u mag stemmen in ieder stembureau in de gemeente Aalsmeer. Er zijn 19 stembureaus in Aalsmeer en Kudelstaart. Alle stembureaus zijn toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking. In het stembureau in het Raadhuis staat een stemapparaat met audio-ondersteuning voor mensen met een visuele beperking. Zo kunnen zij zelfstandig hun stem uitbrengen.
Stempas kwijt?
U kunt tot uiterlijk dinsdag 28 oktober 12.00 uur een vervangende stempas aanvragen in het raadhuis. Neem uw identiteitsbewijs mee. Dient u uw verzoek digitaal of schriftelijk in, dan moet uw aanvraag uiterlijk vrijdag 24 oktober bij de gemeente zijn. Mocht u uw oude stempas terugvinden, dan kunt u daar niet meer mee stemmen.
Een volmacht afgeven
Kunt u zelf niet stemmen? Dan kunt u iemand anders voor u laten stemmen met een volmacht. Bij een volmacht vult u de achterkant van uw stempas in. Dat kan tot op de dag van de verkiezing. Deze volmacht is alleen geschikt als de persoon die namens u gaat stemmen, zelf ook in de gemeente Aalsmeer stemt. Geef de gemachtigde uw stempas en (een kopie van) uw identiteitsbewijs mee. Een kopie van een identiteitsbewijs kan ook via een smartphone worden getoond. Geef uw volmacht aan iemand die u kent en vertrouwt, zodat er geen misbruik van uw stem kan worden gemaakt.
Schriftelijke volmacht
U kunt ook iemand die in een andere gemeente woont machtigen om voor u te stemmen. Vraag dan een ‘schriftelijke volmacht’ aan via het formulier ‘Verzoek om per volmacht te mogen stemmen’. Uw aanvraag moet uiterlijk vrijdag 24 oktober in het bezit van de gemeente zijn.
Hulp bij stemmen
Weet u nog niet op welke partij u wilt gaan stemmen? Dan kunt u een online stemwijzer invullen, bijvoorbeeld www.stemwijzer.nl of www.kieskompas.nl. Hiermee krijgt u inzicht in welke partijen het beste aansluiten bij uw eigen standpunten. Voor mensen met een beperking zijn er verschillende websites met extra uitleg en hulp bij het stemmen. Kijk op www.hoewerktstemmen.nl en www.alzheimer-nederland.nl/stemmen. In het raadhuis komen verkiezingskranten te liggen waarin de verkiezing in makkelijke taal staat uitgelegd. Kijk voor meer informatie over de verkiezingen in Aalsmeer op: www.aalsmeer.nl/verkiezingen.
Wilt u meer persberichten lezen? Ga naar het overzicht met persberichten.