Tuinen van Aalsmeer - Deelplan herinrichting Burgemeester Kasteleinweg
Herinrichting met onder andere een vrijliggende busbaan OV en zes rotondes.
Let op! Op dit moment bereiden we onze website voor op de invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen. Deze wetten gelden vanaf 1 januari 2024. Vanaf deze dag is ook het landelijke Omgevingsloket online. De komende maanden vullen we de informatie op deze website aan.
Op 7 juli 2016 nam de gemeenteraad van Aalsmeer een historisch besluit. De raad ging akkoord met de nieuwe inrichting van de Burgemeester Kasteleinweg (N196) met onder zes andere rotondes en een aparte busbaan. De raad stelde hiervoor een bedrag van 5 miljoen euro ter beschikking.De herinrichting van de N196 biedt veel kansen voor Aalsmeer om de twee helften van Aalsmeer weer aan elkaar te smeden door zoveel mogelijk dwarsverbanden te herstellen en de gebieden langs de weg te ontwikkelen (zie voor het woonprogramma onder: De Tuinen van Aalsmeer).
Historie
De verlegging van de provinciale weg N201 in Aalsmeer is één van de belangrijkste ruimtelijke ontwikkelingen van de afgelopen decennia. Na een discussie van bijna 40 jaar werd in 2006 een start gemaakt met de realisatie van de nieuwe N201. Inmiddels is de nieuwe weg opgeleverd en in gebruik genomen. De omlegging van de N201 gaf de gemeente Aalsmeer de mogelijkheid de Burgemeester Kasteleinweg her in te richten. Na een omvangrijke maatschappelijke en bestuurlijke discussie stelde de gemeenteraad in 2013 het wensbeeld voor de N196 vast op basis van een schetsontwerp van landschapsarchitect Palmbout. De raad wilde onder andere dat de Burgemeester Kasteleinweg een brede, lommerrijke laan zou worden voor bestemmingsverkeer met aansluitingen op de lokale wegen.
Participatie
Op verzoek van de raad heeft de afgelopen jaren een uitgebreid participatietraject plaatsgevonden over de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg. Tijdens de participatiebijeenkomsten is veel gediscussieerd over de geluidsschermen, aansluiting op de Spoorlaan, het Spoorwegviaduct, de ligging van de busbaan en de verkeersveiligheid, vooral bij de kruising met de Zwarteweg. De gemeenteraad had vooraf duidelijke kaders had meegegeven, zodat duidelijk was waarover mensen wel en niet konden meepraten. Alle inspraakreacties zijn opgenomen in een Nota van Inspraak, zodat de gemeenteraadsleden zelf alle reacties konden beoordelen. Verschillende punten uit de inspraak zijn overgenomen: zo behoudt de gemeente het viaduct over de Burgemeester Kasteleinweg. In juli 2016 is de raad akkoord gegaan met de definitieve plannen voor de herinrichting.
Wat gaat er gebeuren?
De tweebaansweg, waarop het verkeer eerst 70 kilometer per uur mocht rijden, wordt ‘afgewaardeerd’. Op een deel van het tracé wordt straks de maximumsnelheid verlaagd naar 30 kilometer per uur.
Verder komt er een vrijliggende busbaan voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. In het tracé vanaf de Fokkerweg (Haarlemmermeer) en de kruising met de Poelweg (Uithoorn) zijn zes rotondes opgenomen. Bij vijf rotondes rijdt de bus recht over de rotonde heen. Alleen op de rotonde bij de Zwarteweg rijdt de bus met het verkeer mee, om de verkeersveiligheid voor scholieren op deze locatie zo groot mogelijk te maken. Bij de rotondes met de Dorpsstraat worden twee rijstroken aangelegd voor het verkeer dat Aalsmeer uitgaat en één voor het inkomende verkeer. Welke aansluitingen vanuit de N196 worden aangelegd op de lokale structuur wordt in een latere fade bekeken.
Veiligheid voor fietsers
Met de herinrichting van de N196 komen er ook betere fietspaden. Zo komt er 1,5 km ontbrekend snelfietspad langs de Burgemeester Kasteleinweg en wordt het fietspad over een lengte van 2,2 kilometer verbreed. Hiermee voldoet het fietspad straks aan de laatste eisen. Ook komen er een fietsonderdoorgang bij de Aalsmeerderbrug, een fietstunnel onder de Legmeerdijk en overdekte fietsstallingen bij de bushaltes.
Nieuwe geluidsschermen
De oude geluidsschermen langs de Burgemeester Kasteleinweg worden verwijderd.. Er komen nu geluidsabsorberende schermen met een speciaal soort hedera, dat fijnstof uit de lucht haalt.
Bloemenzee bij entrees
Het idee is om de belangrijkste toegangswegen naar Aalsmeer op te fleuren met bloemen. Locaties die in aanmerking komen zijn de Aalsmeerderbrug, de Zwarteweg, de Middenweg, de Legmeerdijk en Kudelstaart. Gekozen is voor het thema: ‘bloemen en water’.
Burgemeester Hoffscholteweg
Om het deelgebied Polderzoom te kunnen ontwikkelen, wordt een nieuwe weg aangelegd. Medio 2017 heeft deze weg een nieuwe naam gekregen: de Burgemeester Hoffscholteweg. Begin 2016 is gestart met de aanleg van de Burgemeester Hoffscholteweg. Vanaf de kruising met de Aalsmeerderweg - Ophelialaan - Stommeerkade tot halverwege het bouwproject Polderzoom is het tracé ‘voorbelast’ met zand. Deze voorbelasting verliep voorspoedig. Eind 2017 wordt gestart met het tweede gedeelte van de weg. Inmiddels zijn een aantal opstallen in het tracé gesloopt en worden er bodemonderzoeken uitgevoerd. In 2018 wordt de voorbelasting tot aan het Spoorlijnpad aangebracht.
Eind 2016 is gestart met het aanbrengen van de voorbelasting op de Burgemeester Hoffscholteweg vanaf de Burgemeester Kasteleinweg. Na de zomer in 2017 is gestart met de bouw van 88 woningen langs Burgemeester Hoffscholteweg. In de eerste helft van 2018 zijn deze woningen klaar. In 2018 start de bouw van 24 woningen tussen de Burgemeester Hoffscholteweg en de Stommeerkade.
De aanleg van de verharding van de Burgemeester Hoffscholteweg wordt in 2018 en 2019 voorbereid door het verleggen van leidingen. In de dijk van het Spoorlijnpad liggen vier grote leidingen, waarvan inmiddels de rioolwaterpersleiding met een gestuurde boring onder de Ringvaart is aangebracht. Een gasleiding en twee waterleidingen moeten nog worden verplaatst, zodat de Spoordijk gedeeltelijk weggegraven kan worden. Als de Spoordijk is weggegraven en de zettingen van de voorbelasting hebben plaatsgevonden, kan de verharding van de Burgemeester Hoffscholteweg worden aangebracht. De planning is dat dit in 2019 zal plaatsvinden.
Planning aanleg HOVASZ
Medio 2020 start de aannemer Dura Vermeer met de werkzaamheden aan het begin- en eindpunt van het project, bij de kruising met de Fokkerweg in Haarlemmermeer en bij de kruisingen met de Zwarteweg en de Legmeerdijk. Vanaf deze locaties werkt de aannemer tijdens de uitvoering door naar het midden van het projectgebied, tot aan de Ophelialaan in Aalsmeer. De werkzaamheden zijn eind 2021 afgerond.
Meer informatie
Voor deze bijeenkomst is een Facebook-event aangemaakt. Meer informatie over het project HOVASZ, de werkzaamheden en de digitale nieuwsbrief kunt u vinden op de website van HOVAZSZ of via de HOVASZ-facebookpagina.
Heeft u vragen of opmerkingen over HOV Aalsmeer - Schiphol-Zuid? Stuur dan een e-mail naar hovasz@noord-holland.nl.
Busbaan in beeld
Benieuwd hoe de busbaan er straks uit ziet? Reizigers en omwonenden kunnen de huidige en toekomstige situatie bekijken op een speciale website.
Op deze 360-graden beelden kunt u de huidige en de toekomstige situatie bekijken van 3 verschillende locaties. Er zijn luchtbeelden en beelden vanaf straatniveau van de rotonde bij de van Cleefkade, de rotonde bij de Zwarteweg en de fietstunnel bij de Legmeerdijk.