Zittingen Centraal Stembureau (CSB) en Gemeentelijk Stembureau (GSB)
Algemeen
Voor de gemeenteraadsverkiezing van 18 maart 2026 stelt het college van burgemeester en wethouders zowel een Centraal Stembureau (CSB) als een Gemeentelijk Stembureau (GSB) in. Beide stembureaus hebben hun eigen taken, verantwoordelijkheden en zittingen. Een deel van deze zittingen is openbaar.
Taken van het Centraal Stembureau (CSB)
Het CSB richt zich op alle stappen rondom de kandidaatstelling. In openbare en soms niet-openbare zittingen beslist het CSB over de registratie van partijaanduidingen, beoordeelt het de geldigheid van de ingediende kandidatenlijsten en stelt het uiteindelijk de verkiezingsuitslag op gemeenteniveau vast.
Taken van het Gemeentelijk Stembureau (GSB)
Het GSB houdt zich bezig met de telling van de stemmen. In een openbare zitting stelt dit stembureau het totaal aantal stemmen per lijst en per kandidaat vast tijdens de centrale stemopneming. Daarnaast behandelt het GSB verzoeken tot onderzoek of hertelling die via het CSB of de gemeenteraad worden doorgegeven.
Zittingen van het Centraal Stembureau (CSB)
Inleveren kandidatenlijsten
- Datum: 2 februari 2026
- Tijd: 09.00 tot 17.00 uur
- Locatie: Raadhuis Aalsmeer
- Bijwonen: Alleen op afspraak voor de gemachtigde van de politieke partij
- Toelichting: Kandidatenlijsten en de bijbehorende stukken kunnen deze dag worden ingeleverd. Dit gebeurt alleen op afspraak.
Onderzoek ingeleverde kandidatenlijsten
- Datum: 3 februari 2026
- Tijd: 16.00 uur
- Locatie: Raadhuis Aalsmeer
- Bijwonen: Niet mogelijk. Dit is een niet-openbare zitting
- Toelichting: Tijdens deze zitting onderzoekt het Centraal Stembureau de ingeleverde kandidatenlijsten. Van deze zitting wordt een proces-verbaal opgemaakt. Partijen hebben tot en met 5 februari om eventuele verzuimen te herstellen.
Beslissing geldigheid kandidatenlijsten
- Datum: 6 februari 2026
- Tijd: 17.00 uur
- Locatie: Raadhuis Aalsmeer
- Bijwonen: Mogelijk. Dit is een openbare zitting
- Toelichting: In deze zitting besluit het CSB over:
- Of de ingeleverde kandidatenlijsten geldig zijn
- Welke kandidaten op de lijsten mogen blijven staan
- Of de naam van de partij (de aanduiding) klopt en gebruikt mag worden
Ook krijgen de kandidatenlijsten in deze vergadering een nummer.
Vaststelling uitslag
- Datum: 26 maart 2026
- Tijd: 11.00 uur
- Locatie: Raadhuis Aalsmeer
- Bijwonen: Mogelijk. Dit is een openbare zitting
- Toelichting: Het CSB stelt in deze zitting de definitieve uitslag van de verkiezing vast.
Zittingen van het Gemeentelijk Stembureau (GSB)
Centrale stemopneming
- Datum: 19 maart 2026
- Tijd: 09.00 tot 18.00 uur
- Locatie: Raadhuis Aalsmeer
- Bijwonen: Mogelijk. Dit is een openbare zitting
- Toelichting: Het GSB telt de stemmen en stelt daarna per lijst en per kandidaat het totaal aantal stemmen vast.
Mogelijke hertelling
- Datum: 25 maart 2026
- Tijd: 10.30 tot 18.00 uur
- Locatie: Raadhuis Aalsmeer
- Bijwonen: Mogelijk. Dit is een openbare zitting
- Toelichting: Als het nodig is, wordt er herteld in de hele gemeente of bij bepaalde stembureaus. Houd deze pagina in de gaten om te zien of deze zitting doorgaat.
Wat u moet weten bij een openbare zitting
- Als u bij een openbare zitting aanwezig wilt zijn, meldt u zich bij de receptie, verstoort u het proces niet en volgt u de aanwijzingen van de medewerkers op
- Neem uw identiteitsbewijs mee
- Houdt u er rekening mee dat een zitting binnen enkele minuten weer kan worden gesloten. Dit geldt niet voor de zitting op 19 maart 2026
Contact
Heeft u een vraag? Neem contact op via het contactformulier Verkiezingen.